FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj
Forum Wszystko O Ciężarówkach Strona Główna
->
Newsy
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
::FORUM::
----------------
Przywitaj Się
O Forum
Galeria
Tuning
Pojedynki
Transport
Mechanika
Modelarstwo
Prototypy
Pojazdy Specjalistyczne
Heavy Weighy
Newsy
Sondy
KONKURS MANGA TRUCKS
Bar TC
Ciężarówki
----------------
Man
Scania
Daf
Iveco
Volvo
Renault
Mercedes
Inne Trucki
USA Trucks
Rózne Trucki
Off Topic
----------------
Off Topic
Gry Z Seri Hard Truck
Propozycje Forum
Zloty I Inne Imprezy
Trasy
Kupie/Sprzedam
Filmiki
Zloty
Reklama
Linki
----------------
CT
PTC
Archwium
----------------
Archwium
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
marecki10
Wysłany: Nie 16:57, 15 Paź 2006
Temat postu: MAN przechodzi do wrogiego przejęcia Scanii
Gdy szwedzka Scania kolejny raz odrzuciła zaloty MAN-a, niemiecki koncern zdecydował się wziąć konkurenta siłą. Może liczyć na wsparcie Volkswagena, który ma ochotę kierować największym w Europie producentem ciężarówek, jaki powstanie po tej fuzji.
Od lat Europa nie widziała takiej wojny producentów ciężarówek. Przed miesiącem MAN zaproponował mariaż szwedzkiej Scanii. Za przejęcie konkurenta niemiecki koncern zaproponował 9,6 mld dol. Była to hojna oferta, prawie o 40 proc. wyższa niż cena akcji szwedzkiej firmy w ostatnim kwartale na giełdzie w Sztokholmie. Ale gra idzie o wysoką stawkę - połączone firmy stałyby się największym producentem ciężarówek i autobusów w Europie, a na świecie - trzecim.
Jednak ofertę MAN-a odrzucili zarząd Scanii i dwaj najwięksi akcjonariusze szwedzkiej firmy - fundusze rodziny Wallenbergów oraz Volkswagen. Zaraz też okazało się, że Volkswagen nie odrzuca w ogóle takiej fuzji, ale preferuje "trójkąt małżeński". Koncern z Wolfsburga zaproponował, by do nowej firmy oprócz MAN-a i Scanii trafił także dział ciężarówek VW. Powstałby największy producent ciężarówek już nie tylko Europy, ale także świata. Na poparcie swoich deklaracji VW za 1,5 mln euro kupił w zeszłym tygodniu 15 proc. akcji MAN-a. Już od kilku lat koncern z Wolfsburga ma pakiet akcji Scanii, który daje prawo do 34 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Po połączeniu firm w nowy koncern VW byłby jego największym udziałowcem.
Ale Scania i fundusze Wallenbergów na niemieckie zaloty odpowiedziały czarną polewką. Wtedy MAN przestał się umizgiwać i postanowił wziąć szwedzką firmę siłą. W czwartek ten koncern z Monachium ogłosił, że na giełdzie kupił już akcje Scanii dające prawo do 14,3 proc. głosów i poprawił ofertę na zakup reszty. Teraz szwedzką "pannę" MAN wycenia już na 10,2 mld euro. Scania ciągle się broni. - MAN kupił akcje Scanii w agresywny sposób. Tak się nie prowadzi przyjaznych dyskusji - nie krył irytacji szef szwedzkiej firmy Leif Ostling.
Zdaniem analityków MAN może jednak liczyć na wsparcie VW, który podobno jest już zirytowany oporem Szwedów. Koncern z Wolfsburga może dokupić akcji Scanii i wespół z MAN-em zgromadzić większość głosów potrzebną do przeforsowania fuzji. Po demonstracji siły MAN może powrócić do bardziej pokojowej perswazji i korzystając ze wsparcia VW, zaoferować jeszcze wyższą zapłatę za szwedzką firmę.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
gBlue v1.3 // Theme created by
Sopel
&
Programosy
Regulamin