FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj
Forum Wszystko O Ciężarówkach Strona Główna
->
Newsy
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
::FORUM::
----------------
Przywitaj Się
O Forum
Galeria
Tuning
Pojedynki
Transport
Mechanika
Modelarstwo
Prototypy
Pojazdy Specjalistyczne
Heavy Weighy
Newsy
Sondy
KONKURS MANGA TRUCKS
Bar TC
Ciężarówki
----------------
Man
Scania
Daf
Iveco
Volvo
Renault
Mercedes
Inne Trucki
USA Trucks
Rózne Trucki
Off Topic
----------------
Off Topic
Gry Z Seri Hard Truck
Propozycje Forum
Zloty I Inne Imprezy
Trasy
Kupie/Sprzedam
Filmiki
Zloty
Reklama
Linki
----------------
CT
PTC
Archwium
----------------
Archwium
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
marecki10
Wysłany: Wto 16:43, 31 Paź 2006
Temat postu: Czy kierowcy maja bać się biopaliw
Na naszych stacjach benzynowych od nowego roku pojawi się paliwo nie z 5-proc. dodatkiem bioskładnika, jak jest obecnie, ale z 20-procentowym. Producenci samochodów ostrzegają, że jazda na nowym polskim biopaliwie grozi utratą gwarancji na silnik.
Pierwsza zdecydowała Skoda - w jej autach z silnikami Diesla produkowanymi od lipca 2006 r. niedopuszczalne jest używanie ropy z większym niż dotychczas dodatkiem bioskładników. Tą z dwudziestoprocentową domieszką można stosować tylko w autach starszych, spełniających najwyżej normę emisji EU 3. Eksperci Skody w przypadku napraw silnika będą sprawdzać, czy klient stosował właściwe paliwo. Koncern jednoznacznie stwierdza, że stosowanie biopaliw grozi utratą gwarancji.
Koncerny samochodowe dopuszczają 5-proc. zawartość biododatków w benzynie czy oleju napędowym. - Dopóki polskie paliwo będzie zgodne z normami Unii Europejskiej, czyli będzie zawierało do 5 proc. biododatków, jest to dla nas sytuacja akceptowalna - zapewnia Iwona Legęć, rzeczniczka Hondy. Identyczne stanowisko przedstawiają rzecznicy polskich oddziałów General Motors (marki Opel, Chevrolet i Saab), Hyundaia i bliźniaczej KIA, Nissana czy Fiata. Wyjątkiem są auta koncernu PSA, czyli Peugeot i Citroen. Andrzej Nosiński, rzecznik Peugeot Polska, zapewnia, że już teraz auta te są przystosowane do biopaliw.
Polska jako jedyny kraj w Unii Europejskiej dopuściła stosowanie do 20 proc. dodatków roślinnych w paliwach. Tymczasem od początku 2006 r. w Unii Europejskiej, czyli także u nas, obowiązuje nowa, podwyższona norma emisji spalin określana mianem Euro 4 (dotyczy nowych samochodów). Aby wymagania Euro 4 były spełnione, pojazdy muszą być zasilane wysokiej jakości paliwem. W przypadku benzyn bezołowiowych oznacza to maksymalną zawartość etanolu na poziomie 5 proc. Silniki wysokoprężne najnowszej generacji mogą być zasilane paliwem zawierającym do 5 proc. estrów z oleju rzepakowego. Co prawda od kilku lat światowe koncerny produkują auta przystosowane nawet do spalania alkoholu lub olejów roślinnych, na razie jednak nie przewidują sprzedaży w naszym kraju modeli tolerujących polską wersję biopaliw.
Tymczasem Andrzej Karpiński, prezes spółki Doschem z Sopotu, która przygotowuje produkcję biodiesla, twierdzi, że stosowanie oleju napędowego o zawartości do 20 proc. estrów metylowych o jakości zgodnej z wprowadzoną w życie normą nie szkodzi silnikom Diesla. Według niego jakość tych paliw jest wyższa niż mineralnego oleju napędowego, np. z uwagi na mniejszą zawartość siarki.
Innego zdania jest Stanisław Kwieciński, specjalista ds. homologacji w Iberia Motor Company, importującej seaty do Polski. Twierdzi on, że stosowanie domieszek może się wiązać z niższymi osiągami silników i podwyższonym zużyciem paliwa.
Tak czy inaczej kierowców trzymać będzie w kleszczach nałożony na dystrybutorów paliw w Polsce obowiązek dodawania biokomponentów. Od przyszłego roku mają one stanowić 2,3 proc. paliw ciekłych stosowanych w transporcie. Jak ten obowiązek będzie realizowany, rząd zdecydować ma do połowy przyszłego roku. Dostawcy paliw twierdzą, że problemu nie będzie, bo możliwe jest wyprodukowanie mieszanki z 20-proc. dodatkiem roślinnym, która spełni obecną europejską normę jakości paliw ( EN590). Stanisław Rosnowski, prezes elbląskiej spółki ElstarOils, twierdzi, że zgodnie z normą można wyprodukować zarówno mieszankę z udziałem 5 proc., jak i 20 proc. biokomponentów i nie będzie ona szkodliwa dla silników. Tyle że musi rygorystycznie spełniać wszystkie normy. - Z biopaliwem jest jak z wódką. Każda może się tak nazywać, ale skutki jej działania mogą być zdecydowanie odmienne - mówi Rosnowski.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
gBlue v1.3 // Theme created by
Sopel
&
Programosy
Regulamin